Zoeken
  • Hormoonadviseur Miranda

Wat is nou precies oestrogeendominantie?

Bijgewerkt op: 22 nov. 2020

Oestrogeendominantie

Oestrogeen staat ook wel bekend als een vrouwelijk hormoon . Oestrogenen komen echter zowel in het vrouwelijk als in het mannelijk lichaam voor. Zeker bij vrouwen vervult dit hormoon een aantal belangrijke functies.


Wanneer het lichaam teveel oestrogeen t.o.v. progesteron aanmaakt (bij vrouwen) of er wordt teveel oestrogeen t.o.v. testosteron geproduceerd (bij mannen) spreken we van een oestrogeendominantie.


Wie hebben er last van oestrogeendominantie?

Vrouwen bij wie het oestrogeenniveau hoger tot extreem hoog kan zijn, zijn bijvoorbeeld jonge vrouwen in de puberteit, zwaarlijvige vrouwen, vrouwen in de overgang, vrouwen met een hoge bloeddruk, vrouwen met diabetes en vrouwen die te maken hebben met burn-outklachten.


Hoe zou je kunnen weten of je oestrogeendominantie hebt?

Bij vrouwen uit een oestrogeendominantie zich in een toename van de vetmassa vooral op de benen en billen. Bij mannen vooral op de romp (borstvorming!). Je merkt het ook wanneer je sneller vocht vasthoudt en maar lastig gewicht verliest.


Andere klachten kunnen zijn:

· slaapproblemen

· heftige menstruaties

· pijnlijke borsten

· PMS klachten

· vaak last van migraine, vooral rond de menstruatie

· schildklierproblemen

· vleesbomen

· (over)vermoeidheid

· of zelfs paniekaanvallen


Uit balans:

Het evenwicht tussen oestrogeen en progesteron raakt bij vrijwel iedere vrouw vroeg of laat echter een keer uit balans. De hormonen oestrogeen en progesteron werken samen tijdens je cyclus. Ze moeten in balans zijn. Bij oestrogeendominantie zijn je hormonen uit balans.


Vanaf ongeveer je 35e begint de productie van zowel oestrogeen als progesteron te dalen. Alleen daalt de productie van progesteron over het algemeen sneller. Daardoor krijgen vrijwel alle vrouwen vanaf ongeveer hun 40e in meer of mindere mate te maken met oestrogeendominantie.


Hieronder noem ik een aantal belangrijke oorzaken voor een oestrogeendominantie.


· Verstoorde leverfunctie

Een van de functies van de lever is het onschadelijk maken van oestrogenen nadat deze hun werk hebben gedaan in het lichaam. Wanneer de lever overbelast raakt kunnen de oestrogeenspiegels te veel stijgen.


· Gifstoffen

Via onze huid, onze voeding of via de lucht krijgen we allerlei gifstoffen binnen, waaronder xeno-oestrogenen. Dit zijn chemisch geproduceerde stoffen die op de natuurlijke oestrogenen in ons lichaam lijken. Ze zitten bijvoorbeeld in veel anticonceptie pillen, cosmetica en bestrijdingsmiddelen.


· Overgewicht

Wanneer je vetmassa toeneemt, zal het oestrogeenniveau ook stijgen. In het vetweefsel zit het enzym aromatase en dit zorgt voor een omzetting van testosteron in oestrogeen. Een hoger vetpercentage betekent, meer omzetting van testosteron in oestrogeen.


· Hormonale disbalans

Soms wordt een oestrogeendominantie veroorzaakt wanneer de hormonen oestrogeen en progesteron uit balans zijn. Denk hierbij aan verstoringen in de menstruatiecyclus, de overgang of stress.


Wat te doen bij oestrogeendominantie?


· Vermijd stoffen die je hormonen verstoren

Beperk xeno-oestrogenen in cosmeticaproducten , schoonmaakmiddelen en plastics. Kijk op de verpakking of er parabenen (vaak in crèmes), ftalaten (vaak in make up), sodium lauryl sulfaat (vaak in shampoos) of bisfenol-A (BPA) dat in sommige plastic flessen zit. Kies zoveel mogelijk voor glazen verpakkingen en gebruik zo natuurlijk mogelijke cosmetica- en schoonmaak- producten. Eet het liefst biologisch, want ook bestrijdingsmiddelen die gebruikt worden in de landbouw en niet-biologisch vlees verstoren je hormonen. Verwarm je eten niet in plastic bakjes. Soja bevat stoffen die je lichaam ziet als lichaamseigen oestrogeen.

Vermijd soja. Gefermenteerde soja, bv. Tempé, natto en miso, kun je wel gebruiken.


· Verlaag je stresslevels

Chronische stress zorgt voor een daling van progesteron. Het hormoon dat we nu juist willen stimuleren. Je hoeft stress niet helemaal te vermijden, maar waak wel voor chronische stress. Als je niet meer kunt ontspannen maak je constant stresshormonen aan. Deze stresshormonen zorgen direct voor een verlaging van progesteron.


· Eet vaker kruisbloemige groenten

Je lever breekt oestrogeen af. Om dit goed te kunnen doen is het belangrijk dat je lever niet overbelast is. De kruisbloemige groenten bevatten het stofje Di-indolylmethaan (DIM) dat het lichaam helpt bij het afbreken van oestrogenen. Kruisbloemige groenten zijn o.a.: bloemkool, broccoli, boerenkool, rode kool en spruitjes.


· Zuiver je drinkwater

In Nederland is het drinkwater van goede kwaliteit. Maar, oestrogenen kunnen helaas niet helemaal uit het drinkwater gezuiverd worden. Oestrogenen komen in ons drinkwater terecht doordat pilgebruiksters en gebruikers van andere medicijnen dit uitplassen. Gebruik een waterfilter voor je keukenkraan of schaf een brita-waterkan aan om je water nogmaals te zuiveren voordat je het drinkt en zorg dat je voldoende drinkt.


· Eet meer gezonde vetten

Gebruik dagelijks avocado, roomboter, kokosolie en/ of olijfolie. Deze goede vetten helpen om je hormonen weer in balans te brengen.


· Eet meer vezels

Vezels zijn belangrijk voor goed werkende darmen. Je darmen zorgen ervoor dat oestrogenen worden afgevoerd. Oestrogeen wordt afgebroken door de lever en komt van daaruit in de darm terecht, waar het aan vezels gebonden wordt. Als je naar de wc gaat wordt dit met je ontlasting afgevoerd.

Wanneer je te weinig vezels eet is je darmwerking slechter. Extra oestrogeen kan je lichaam dan moeilijker verlaten en wordt opnieuw opgenomen in je bloed. Dat leidt al snel tot een teveel aan oestrogeen in je lijf. Voeg plantaardige vezels toe: bladgroente, fruit, noten en zaden. Zorg ervoor dat je meer water drinkt als je extra vezels toevoegt.


· Geen alcohol

Alcohol heeft een oestrogene werking. Bovendien belast alcohol je lever. Een goede leverfunctie is nodig om oestrogeen af te breken.


· Heb je te veel vet

Oestrogeen wordt niet alleen aangemaakt in je eierstokken, maar ook in vetweefsel. Als je teveel weegt is het een goed idee om af te vallen. Daarmee beperk je de aanmaak van extra oestrogeen.

In het vetweefsel zit het enzym aromatase en dit zorgt voor een omzetting van testosteron in oestrogeen. Een hoger vetpercentage betekent, meer omzetting van testosteron in oestrogeen en maakt dus vrouwelijker. Progesteron wordt niet aangemaakt in het vetweefsel. Zorg ook voor voldoende beweging, ga lekker wandelen, minimaal 20 minuten, dit zorgt ook nog eens voor verlaging van stress en de aanmaak van neurotransmitters.


· Gebruik een goede omega 3

We krijgen zoveel omega 6 binnen met onze voeding dat de verhouding omega 3:6 zoek is. Een goede verhouding van deze vetten is belangrijk voor een goede hormoonhuishouding. Het toevoegen van omega 3 zorgt ervoor dat je hormonen beter hun werk kunnen doen.



Voor meer informatie, neem contact op met mij, ik help u graag.






#Hormoonadviseur #PMS #oestrogeendominantie #balans #hormoonbalans #menstuatieklachten #migraine #slaapproblemen

215 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven